Stabilisatiesysteem voor jachten
Gewichtsreductie met behoud van sterkte en stijfheid
Brabant Engineering vertaalde de schets van de klant naar een volledig werkend systeem aan boord van een superjacht van 37 meter. Hierbij werd, als onderdeel van de opdracht, ook gezocht naar gewichtsreductie met behoud van sterkte en stijfheid.
Het systeem bestaat uit een hoofdas en een trim-as. Met de trim as kan de stand van de vin worden gemanipuleerd tijdens het varen om zo de mate van liftkracht te reguleren. De hoofdas wordt dan mechanisch gefixeerd met de vin in een uitgeklapte stand als zijnde vleugels. Hierdoor wordt het schip gestabiliseerd tijdens het varen.
De oplossing
Bij zero speed maakt het schip door golfslag ongecontroleerde rolbewegingen, wat zeeziekte veroorzaakt. Het systeem laat de vinnen dan afwisselend ‘flapperen’ in tegengestelde richting van de rol, waardoor het schip binnen enkele seconden wordt gestabiliseerd en in balans blijft.
De dynamische krachten die op het systeem komen te staan bij zero speed en met name in vaartoestand zijn gigantisch en vragen het uiterste van de constructie en de dynamische afdichtingen.
De gehele constructie inclusief de verbinding naar de spanten van het schip zijn doorgerekend volgens de maritieme normen en gekeurd door Lloyds voor de verzekering van het schip.